لیست سیاه شرکت های چینی ایالات متحده خطراتی را برای سرمایه گذاران آمریکایی ایجاد می کند

سربازان ارتش آزادیبخش خلق در طی رژه برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین در میدان تیان آنمن در تاریخ 1 اکتبر 2019 در پکن ، چین راهپیمایی می کنند.

فو تیان | سرویس اخبار چین | گروه ویژوال چین | گتی ایماژ

سنگاپور – شرکت های بزرگ چینی که برای تجارت جهانی و پروژه های زیربنایی پکن بسیار مهم هستند ، با تشدید تنش های ایالات متحده و چین در معرض تهدید قرار دارند – و این می تواند خطرات بیشتری برای سرمایه گذاران آمریکایی باشد ، طبق شرکت تحقیقاتی TS Lombard.

ماه گذشته، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا با صدور یک دستورالعمل منع سرمایه گذاری های ایالات متحده در لیست شرکت های چینی را که واشنگتن گفت تحت مالکیت یا کنترل ارتش چین هستند ، منع کرد. روز دوشنبه ، رویترز گزارش داد که دولت ترامپ بزرگترین تولیدكننده تراشه چین SMIC و تولیدكننده نفت و گاز CNOOC را به این لیست اضافه می كند.

پس از آن گزارش ، سهام CNOOC دوشنبه نزدیک به 14 درصد سقوط کرد ، در حالی که SMIC در همان روز تقریبا 3 درصد سقوط کرد. هر دو سهام ضررهای خود را در روز سه شنبه تمدید کردند.

بر اساس گزارش هفته گذشته دیگر رویترز ، که به لیست پیش نویس جداگانه ای اشاره می کند ، ایالات متحده همچنین نزدیک به انتشار لیست به اصطلاح سیاه 89 شرکت چینی با روابط نظامی است و آنها را از خرید طیف وسیعی از کالاها و فناوری آمریکایی محدود می کند.

به گفته شرکت تحقیقاتی TS Lombard در انگلستان هفته گذشته ، بسیاری از شرکت های چینی در این لیست در ابتکار عمل Belt and Road (BRI) چین نقش اساسی دارند.

ابتکار BRI یک پروژه عظیم است که شبکه گسترده ای از مسیرهای ریلی ، جاده ای و دریایی را از چین تا آسیای میانه ، آفریقا و اروپا گسترش می دهد. همچنین هدف آن تقویت تجارت با کشورهای شرکت کننده در این طرح است.

TS لومبارد گفت که در میان شرکت های چینی که در لیست سیاه قرار گرفتند ، سرمایه گذاران آمریکایی بیشترین تماس مستقیم را با شرکت ساختمانی China Communications ، China Construction Group Group ، China Railway Construction Corporation و China Telecommunications دارند.

TS لومبارد گفت ، در حالی که شرکت های بزرگ دولتی غالب لیست هستند ، این شرکت های خصوصی نیز شامل قراردادهای طولانی مدت با ارتش چین یا پلیس مسلح آن مانند غول فناوری هواوی و شرکت نظارت تصویری هایک ویژن هستند.

این شرکت تحقیقاتی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران همچنین منتظر وضوح بیشتری در مورد نحوه اجرای دستور اجرایی ایالات متحده در زیرمجموعه های شرکت های دولتی چینی تحت فهرست سیاه هستند.

سرمایه گذاران بیشتر در معرض ریسک هستند

TS لومبارد گفت ، آنچه نگران کننده است این است که چین به دنبال “هم افزایی” بین فناوری های تجاری و نظامی در طولانی مدت است. این بدان معناست که شرکتهای خصوصی چینی “در تقویت ارتش” ارتش آزادیبخش خلق (PLA) ، نیروهای مسلح این کشور همکاری می کنند.

TS لومبارد خاطرنشان کرد ، در آخرین برنامه پنج ساله چین که ماه گذشته اعلام شد ، پکن “فوریت” ملی “تحکیم وحدت نظامی ، سیاسی ، نظامی و غیرنظامی” را برای کارآمدتر کردن دفاع ملی و نظامی خود تأیید کرد.

برای این منظور ، این طرح قصد دولت چین را برای استفاده از فن آوری های به هم زدن روش های جنگی ارتش مشخص كرد.

این شرکت گفت: “از شرکتهای خصوصی بخش خصوصی خواسته می شود که فناوری را با احتمال بهم ریختن وضعیت موجود در جنگ ابداع کنند.” برخی از این فناوری ها شامل ربات های رزمی خودمختار و سیستم های ارتباطی رادار کوانتومی است.

پیامدهای این امر این است که سرمایه گذاران در معرض خطراتی قرار می گیرند که بلافاصله مشخص نیستند – جایی که شرکت هایی که مستقیماً با ارتش چین ارتباط ندارند نیز ممکن است در نهایت توسط ایالات متحده در لیست سیاه قرار بگیرند

“تی اس لومبارد” هشدار داد: “همانطور که پکن سیاست خود را در زمینه ادغام نظامی و غیرنظامی تشدید می کند ، خطر برای سرمایه گذاران این است که ایالات متحده با تعاریف گسترده تر (پاسخ دهد)”. این می تواند به معنای شامل نهادهایی باشد که ارتش چین و همچنین پلیس مسلح را تأمین می کنند – “حتی اگر تجارت آنها غیر نظامی باشد” ، در یادداشت تحقیق آمده است.

به گفته این شركت ، شركتهایی كه مواد غذایی و تجهیزات پزشکی تهیه می كنند نیز شامل می شوند.

لیست های سیاه بایدن را در موقعیت سختی قرار داده اند

ویلیام رینش ، مشاور ارشد اتاق فکر مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ، گفت که جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، به احتمال زیاد مایل است شش ماه ابتدایی خود را در دفتر “تلاش برای بازسازی” روابط واشنگتن با پکن بگذراند.

وی روز سه شنبه به “Squawk Box Asia” CNBC گفت: “من فکر می کنم آنچه از بایدن خواهید دید … نه به دنبال حل شدن … بلکه همچنین به دنبال تحریم های جدید و اقدامات جدید نیست ، حداقل در کوتاه مدت.

رینش گفت ، اگرچه ترامپ می تواند با افزودن شرکت های چینی بیشتر به لیست ها ، “در کوتاه مدت همه چیز را بدتر کند”. این “نوعی مشکل” را برای بایدن ایجاد می کند.

وی افزود: “این امر بایدن را در موقعیت نامناسبی قرار خواهد داد … من فکر می کنم او تمایلی به افزودن موارد دیگر نخواهد داشت ، اما من فکر می کنم او همچنین تمایلی به حذف موارد اضافه شده نخواهد داشت.”

رینش گفت ، اما از آنجا که این لیستها بر اساس امنیت ملی ایجاد شده اند ، بایدن نمی خواهد متهم شود که “در مورد امنیت” نسبت به چین “نرم” است.

وی گفت: “بنابراین او را در یک جعبه قرار می دهد.”