شرایط بازار در اختلاف تجاری استرالیا و چین حاکم خواهد شد: پلاتس

سنگاپور – به نقل از S&P Global Platts ، استرالیا در اختلاف تجاری خود با چین در موقعیت نامطلوبی قرار دارد که منابع جایگزینی مانند ایالات متحده را برای تأمین منابع پیدا کرده است.

آندره آگاپی ، مدیر قیمت گذاری آسیا و اقیانوسیه در بخش کشاورزی Platts ، روز سه شنبه به “Squawk Box Asia” CNBC گفت: در حال حاضر چین در حال واردات محصولات زیادی از ایالات متحده از جمله گندم ، ذرت و دانه های سویا است.

این خرید پس از توافق پکن برای “خرید قابل توجه” محصولات تولیدی ، کشاورزی و انرژی ایالات متحده ، همراه با خدمات ، به عنوان بخشی از توافق تجاری “فاز یک” بین دو نیروگاه اقتصادی صورت می گیرد.

این تحلیلگر گفت که چین “توانایی خرید بیشتر” را دارد زیرا این کشور به دنبال تکمیل موجودی و ذخایر خود است. آگاپی توضیح داد ، “فضای بیشتری برای تأمین کنندگان وجود دارد ، این فقط یک بازی آمریکایی نیست.”

آگاپی گفت: “چین به شدت به گندم و جو از استرالیا احتیاج ندارد. این بیشتر استرالیا است که به بازار چین احتیاج دارد.”

یک کشاورز در هنگام تخلیه گندم در یک گاری دانه هنگام برداشت در یک مزرعه در نزدیکی Gunnedah ، نیو ساوت ولز ، استرالیا ، سه شنبه ، 10 نوامبر 2020 ، یک ماشین کمباین را کار می کند.

دیوید گری | بلومبرگ از طریق گتی ایماژ

یکی از عوامل انگیزه اشتهای خرید محصولات کشاورزی بهبود چین از بیماری تب خوکی آفریقایی است که باعث از بین رفتن گله های گراز در این کشور شده و قیمت گوشت خوک را تا ماه ها تا ماه نوامبر افزایش می دهد. اقتصاد نیز تا حد زیادی از ویروس کرونا عقب مانده است. در نتیجه ، آگاپی گفت “تقاضای خوراک کاملاً تهاجمی آنلاین می شود.”

وی گفت: “هرچه ارزان ترین عرضه و فراوانترین عرضه باشد ، قیمت گذاری می شود.”

آگاپی توضیح داد ، این می تواند نشانه خوبی برای کشاورزان استرالیا باشد ، که از سه سال متوالی خشکسالی خارج شده اند و در “لحظه نسبتاً خوبی برای رقابت” قرار دارند. این امر به کشاورزان انعطاف بیشتری می دهد تا محصولات خود را از نظر رقابتی پایین تر قیمت گذاری کنند.

اما در ماه مه ، چین تعرفه سنگینی را برای جو استرالیا وضع کرد ، که محصول خارج از بازار چین را قیمت گذاری کرد. آگاپی گفت ، این قسمت اهمیت صادرات استرالیا به تنوع بخشیدن به بازارهای خود را برجسته می کند.

اختلاف تجاری بین دو کشور در آخر هفته گسترش یافت زیرا چین مجدداً تعرفه های محصولات استرالیایی را گرفت و این بار صادرات شراب این کشور را هدف گرفت.

آگاپی با اشاره به عوارض جو گفت: “استرالیا مجبور شد برای یافتن خانه هایی برای این محموله ها که برخی از آنها از قبل شناور بودند و در مسیر … برای چین بودند ، تلاش کنند.” “اگر تصمیمی از چین برای نگهداری هرگونه واردات گرفته شود – اگر هیچ گونه تنوعی وجود نداشته باشد – صادرات ناگهان متوقف می شود.”

این بدان معنی نیست که لزوماً خریدار دیگری در این محصول وجود ندارد. این تحلیلگر توضیح داد كه جو و گندم استرالیا در مناطقی مانند اندونزی و فیلیپین در جنوب شرقی آسیا و حتی در خاورمیانه “بسیار رقابتی تاریخی” بوده است.

آگاپی گفت: “شما همیشه می توانید خریدار پیدا کنید.” “این اساساً مسئله قیمت است.”